Thursday, February 4, 2010

MENITI PERJALANAN

Buku Travelog Dakwah : Meniti Hari Esok yang dikarangkan oleh Prof Muhd Kamil cukup menyentuh jiwa dan hati nuraniku. Perasaan saya jauh melayang berfikir sejenak betapa Allah s.w.t itu tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang terhadap hambanya. Walaupun setinggi gunung dan seluas lautan dosa kita pada Nya, selagi kita tidak mensyirikkan Nya, nescaya keampunan Allah adalah seluas langit dan bumi.

Fikiran saya menerawang jauh mengenang kesilapan dan kealpaan semalam. Betapa saya insan yang penuh kehinaan, kejahilan dan kealpaan. Siapalah diri ini pada pandanganMu ya Allah. Buku tersebut banyak memberikan kesedaran kepada saya tentang erti hidup. Hidayah Allah hadir pada sesiapa yang dikehendakiNya tidak kira siapa diri kita di mata masyarakat.

Saya juga sedari sukarnya untuk mengikhlaskan diri sepenuhnya mengadapMu ya rabbi. Saya menyangka selama ni keikhlasanku sudah memadai namun sebenarnya ia hanyalah secebis daripada keikhlasan yang hakiki. Prof Muhd Kamil memberi inspirasi untuk mencorak sifat kehambaan yang tulus ikhlas kepada Allah. Bertapa sukar sebenarnya untuk kita membersihkan hati dan nurani daripada segala sifat riak, sombong dan takkabur. Sedetik perasaan riak yang timbul dalam diri mampu menghapuskan segala amalan kita padaNya . Nauzubillah.

Saya mengkagumi beliau yang sentiasa berusaha untuk berdakwah dengan caranya yang tersendiri. Walaupun nampak kecil namun penuh dengan signifikan. Saya percaya langkah beliau pasti akan menghasilkan impak yang besar suatu hari nanti. Ia juga sedikit sebanyak memberi ilham kepadaku untuk berdakwah kepada diri, rakan dan pelajar dalam konteks aku sendiri.
nsyaallah. Syabas buat Prof Muhd Kamil..
(Orang kampungku... hehehehe...maaf ye Prof. tumpang glamor..)

No comments: