Tuesday, October 30, 2012

JIWA SEORANG GURU

Peperiksaan semester akhir bagi pelajar IKMKL akan bermula 2 minggu daripada sekarang. Perasaan seorang guru pada ketika ini usahlah ditanya. Memang amat membara dan berkobar-kobar sekali melebihi semangat pelajar yang ingin bertempur. Pelajar kelihatan rileks dan bersantai-santai sahaja tetapi mata seorang guru merah menyala ibarat harimau yang sedang mengaum memaksa semua pelajar bersedia untuk mempersiapkan diri melawan musuh di medan perang nanti. Chewwah!


Kelas pagi tadi, saya baru sedar masih ada seorang pelajar yang belum membeli kalkulator walaupun sudah dipenghujung semester. Rasa macam ingin kenakan smack down saja tapi saya sabar (senyummm2....huhh!!) namun terlepas juga sedikit cubitan sakti sebagai penawar. hesyy!... geramm betul! Saya memang mewajibkan semua pelajar membeli kalkulator kerana tiada alasan tidak mampu. Setiap daripada mereka mampu memiliki handphone yang harganya melebihi RM100, manakan pula kalkulator harganya hanyalah RM35/seumur hidup tanpa perlu topup RM1 pun.. betul tak? Kebanyakkan daripada mereka mendapat keputusan D,E dan F dalam SPM. Bagaimana seorang guru matematik dapat membantu pelajar memahami matematik tanpa kalkulator. Mampukah mereka mencongak? -1 +5 pun sudah termenung panjang. Apatah lagi nombor kuasa dan punca kuasa... huhuuu...


Itulah perasaan dan semangat yang saya rasa pada ketika ini. Mengharapkan semua pelajar lulus dengan cemerlang adalah impian seorang guru. Segala ilmu yang dicurah diharapkan dapat menjadi senjata yang ampuh untuk mereka bertempur nanti. Hati berdebar-debar dan runsing apabila memikirkan masih terdapat seorang dua lagi pelajar yang lemah dan tiada semangat untuk menghadapi peperiksaan. Hanya doa yang tidak putus-putus agar mereka semua dapat menjawab dengan sehabis baik nanti. Jauh di lubuk hati semoga Allah s.w.t melembutkan hati para pelajar untuk menjadi hamba Nya yang soleh. Insyaallah!



No comments: