Monday, October 29, 2012

AIDILADHA YANG MERIAH

Alhamdulillah! Raya Aidiladha telah berlalu dengan penuh kenangan manis. Raya pertama saya menghabiskan masa di rumah kedua ibubapa saya. Rumah kami mengambil bahagian korban daging lembu sebanyak 4 bahagian. Kakak saya ambil 2 bahagian dan pakcik saya Ayah Ngah (adik ibu yang ke-2) dari Kuantan mengambil 2 bahagian. Korban kali ini pelapah daging semuanya adalah peringkat amatur,maka berpeluh jugaklah mereka melapah 4 bahagian lembu yang agak besar itu.Mereka adalah abang-abang ipar dan sepupu saya. Salah seorangnya tentulah suami saya yang memang kurang pengalaman. Ayah dan pakcik hanya melihat sahaja. Kami warga perempuan hanya menunggu di rumah sahaja memandangkan lembu itu disembelih di rumah jiran. Hampir jam 12 tengahari barulah daging siap dilapah dan dibawa pulang ke rumah.


Seterusnya, sebaik sahaja daging korban sampai kami kaum perempuan pula mengambil shift membersihkan daging dan membahagikannya kepada orang-orang kampung serta saudara mara. Sebahagian lagi dimasak dan dimakan beramai-ramai. Saya ni kan mempunyai 10 orang adik beradik dan 7 daripadanya sudah berkahwin. Maka memang meriah rumah kami ditambah pula dengan cucu yang seramai 18 orang yang boleh menyebabkan hampir pecah rumah Tok Ma dan Tok Wea itu. Daging korban dimasak gulai kerutuk, singgang tulang dan goreng. Memang amat menyelerakan.


 Saya pula telah lama teringin makan air asam perut lembu. Hampir 2 jam lebih saya membersihkan perut lembu yang penuh dengan tinja itu.. huhuhu! Mase tu semua orang buat dekk jea..Terpaksalah saya buat seorang diri..sorang pun tak nak tolong...huh!   Petang selepas asar, barulah saya sempat merebus perut yang telah dibersihkan itu...Hampir maghrib barulah menu air asam perut lembu yang menyelerakan itu siap. Mase tu semua dah pakat hurung meja makan untuk pekena air asam perut tadi... hmmm geraammm jea!..


Kebetulan Raya Haji kali ini kami menerima tetamu dari Iraq iaitu mertua adik saya suami isteri serta anak bongsunya turut beraya di rumah kami. Memang bilik tak cukup dan memaksa saya dan kakak terpaksa balik tidur di rumah mertua masing-masing. Nasib baiklah rumah mertua kami dekat jea.. hihihi.. 


Raya Haji kedua kami menerima undangan rumah terbuka sebanyak 5 buah rumah. Selepas zuhur saya berkonvoi kereta dengan ibubapa mengunjungi rumah Wea Ya (sepupu ayah) yang membuat majlis pekahwinan dan sambut menantu sekali si Kg Lampu, Kg Raja. Di situ kami kebetulan berjumpa dengan Ayah Su sekeluarga beserta anak menantu. Ayah Su ialah adik bongsu ayah saya yang menetap Di Kg. Pak Badol, Kelantan. Kami memang rapat dengan pakcik dan sepupu-sepupu. Sangat gembira berjumpa mereka setelah lama tidak bersua.

Selepas itu kami bergerak ke rumah Ayah Ngah Pin yang terletak di Kg Amir. Beliau juga membuat majlis rumah terbuka sempena hari raya korban pada hari yang sama. Kami sempat bertanya khabar Che Ngah isterinya yang sedang menderita breast cancer. Semoga Allah menyembuhkan penyakit yang dideritai beliau. Setelah menziarahi Ayah Ngah (sepupu ayah) dan Che Ngah di Kg Amir kami meneruskan perjalanan berkunjung ke rumah Che Da Nab (adik ke-3 ayah) di Kg. Balik Bukit, Jerteh. Che Da Nab membuat majlis akikah cucu beliau pada hari tersebut. Kami hanya makan kuih dan minum air teh sahaja memandang perut sudah terlalu kenyang.


Seterusnya kami berkunjung ke rumah Ayah Da Lan (adik ibu saya yang ke-3) di Kg Padang Luas. Beliau memang setiap tahun akan membuat open house pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Kebetulan pada hari tersebut Ayah Da tiada di rumah kerana menyertai rombongan Ayah Chik (adik ibu yang bongsu) ke Cambodia yang membuat program korban di sana. Jadi Che Da dan anak-anaknya sahaja yang sibuk melayan tetamu yang datang ke rumah beliau. 

Selepas isyak saya menamatkan program berziarah di rumah Kak Ros Aliza di Kg. Darau (sepupu suami ). Beliau membuat majlis solat hajat menyambut kelahiran cucu pertama dan solat hajat SPM buat anak saudara beliau,Najah. Alhamdulillah! Raya Aidiladha di sambut dengan meriah walaupun penat berkunjung ke rumah saudara-mara.. Semoga Aidiladha akan datang kami pula yang berpeluang untuk berkoban. Insyaallah!

1 comment:

atuk said...

Assalamualaikum Fifah

Moga Allah terima amalan Qurban Fifah dan keluarga