Monday, October 22, 2012

LAGUNA REDANG - SWEET MEMORIES!!

12 Oktober yang lepas saya dan suami bercuti di Pulau Redang, Terengganu untuk meraikan ulangtahun perkahwinan kami yang ke -5. Kami bertolak dari Kuala Lumpur jam 8.00 malam pada hari sebelumnya melalui jalan Raub - Gua Musang. Kami sempat berhenti tidur sekejap di Kuala Lipis dalam 2 jam kerana terlalu mengantuk. Jam1.30pagi kami meneruskan perjalan dari Kuala Lipis dan lebih kurang 6.00 pagi kami tiba di Besut, Terengganu untuk menumpangkan sementara 2 orang si kenit tu bersama dengan neneknya (yang tak sabar-sabar bermain dengan cucu-cucu) sepanjang 3 hari 2 malam.

7.30 pagi 12 Okotober kami terus bertolak ke jeti Merang, Terengganu. Perjalanan yang mengambil masa sejam dari Besut amat mengujakan. Maklumlah sudah lama tidak bercuti berdua dengan suami.. hehee...  Sampai di jeti kami check-in di kaunter Laguna Redang Island Resort. Pakej percutian telah lama ditempah dan ianya pakej 'year end promotion' yang hampir penuh. Selepas check-in di kaunter di jeti Merang, barang-barang kami terus di bawa oleh pekerja masuk ke dalam feri. Rase macam check in nak naik flight plak. Kami dimaklumkan oleh pekerja barangan tersebut akan diperolehi sebaik sahaja selesai check in di hotel nanti. Memang sistematik!

9.30 pagi feri bertolak dari jeti Merang tepat pada masanya seperti yang tertulis di atas tiket. Ada 2 trip feri setiap hari untuk ke Laguna Redang iaitu pada jam 9.30 pagi dan satu lagi pada jam 12.30 tengahari. Di kawasan jeti Merang terdapat banyak kawasan parkir kereta berbayar. Harga standard. RM30 untuk 3 hari. Macam tempah pakej hotel plak. Oleh kerana semua kawasan parking harganya sama, tentulah kami memilih kawasan parking berbumbung yang terletak tidak jauh daripada jeti. Cuma jalan kaki lebih kurang 3 minit jea. Tak sempat nak berpeluh. So, memang tak de masalah sekurang-kurangnya kereta takdelah berpanas hujan.

Kami beratur untuk menaiki feri.

Perjalanan dari jeti Merang ke Pulau Redang mengambil masa sejam sahaja. Walaupun begitu ia sudah cukup membuatkan kaum hawa yang kurang ketahanan mental dan fizikal merasa pening ala-ala mak buyung. Sampai sahaja di Jeti Laguna Redang (ia jeti sdn bhd tau tak kongsi dengan resort2 lain) kami di beri sedikit taklimat di dalam dewan khas sebelum di bawa menaiki tramp menuju ke lobby hotel. Ingat ke jauh sangat.. tapi dokat aje.. Hari first jea naik tramp, hari lain jalan kaki sendiri yea... Selepas check-in di lobby hotel, kami mengambil barang-barang untuk masuk ke bilik. Huuu...terus pengsan...  penat giler dari KL nak sampai Redang ni...

Tramp ini membawa penumpang pergi dan balik dari hotel ke jeti..
 jalan kaki pun boleh..
Yang kat atas tu bilik kami. Cantik giler..  Terengganu Malay traditional architecture.. Pergh!.. terus aku jatuh hati...

Kalaulah rumah kami macam ni..

Makanan yang disediakan di cafeteria sungguh menyelerakan. Hampir setiap hari kami dihidangkan dengan hidangan kambing. Kambing masak kurma, kambing masak rendang dihidangkan pada waktu tengahari dan makan malam biasanya dihidangkan dengan kambing black pepper pula. Walaupun saya penggemar setia kambing, namun ia cukup membuatkan saya rase sebu bila melihat kambing pada hari kedua. Cukuplah!. Pelbagai jenis lauk-pauk, makanan, pencuci mulut yang disediakan. Semuanya sungguh sedap dan saya memberi 5 bintang kepada cafeteria ini. Hampir 95% pekerjanya adalah orang melayu. Alhamdulilah! saya tidak ragu untuk makan makanan yang dihidangkan.

Pemandangan pantai daripada
kafeteria.. Subhanallah!

Snorkeling pada hari pertama sungguh mengujakan. Saya berenang hampir sejam lebih ( Ayat sombong skit..). Sambungannya - tentunya saya memakai life jacket dan memaut kemas lengan suami kerana saya langsung tak pandai berenang.. heeee...  Naik sahaja ke bot, semua lauk kambing yang dimakan dengan penuh berselera tengahari tadi disedekahkan kepada ikan-ikan yang kebulur di kawasan terumbu karang itu. Saya muntah dengan teruk sekali. (tu laa over excited!.. haaha...)

Letih selepas muntah..

Balik daripada snorkeling, kami berjalan di persisiran pantai berhadapan dengan hotel penginapan kami. Pemandangan di waktu petang sungguh indah sekali. Fikiran sungguh tenang. Kami menghabiskan masa dengan bermain pasir seperti kanak2 plak.. heee...

Berjalan di persisiran pantai...

hiihiii...

Pemandangan hotel di waktu petang..

Hari kedua, kami ber snorkeling di Taman Laut, Pulau Redang. Kami menaiki bot jam 9.30 pagi. Perjalanan ke taman laut hanya mengambil masa 20 minit. Taman Laut terletak di Pulau Pinang (bukan Negeri Pulau Pinang yea..). Pulau tersebut tidak mempunyai kampung tetapi mempunyai kubur penduduk..(hairan jugak..) Rupanya ia perkuburan penduduk Pulau Redang. Pulau Redang amatlah luas. Kami tidak sempat meronda keseluruhan pulau. Hanya mampu tengok dari jauh sahaja. Geram jea nak singgah ke kampung penduduk tetapi ia tiada dalam jadual kami. Life guard cakap kalau nak ronda satu pulau kena sewa bot asing, harganya dalam RM250.(Aisey! macam mahal la plak!). Manakala kawasan hotel yang kami menginap dipenuhi oleh resort dan tiada kampung di situ.

Bersemangat untuk second trip snorkeling.
Walaupun firstday dah muntah.. huhu

Hampir 99% adalah pelancong warga China, Orang Cina Malaysia dan Omputeh. Orang Melayu sangat jarang.. macam kami plak yang melancong ke negara orang. Padahal ni negeri gue... huhuu..

Pemandangan dari atas jeti di Taman Laut.. Jernih giler airnya..

Kami nak buat rumah di sini.. boleh tak?

Di belakang tu kawasan snorkeling..

Cantik tak??

Jam 11.30 pagi kami berpatah balik ke hotel untuk makan tengahari. Trip snorkeling ke-3 adalah jam 3.30 petang. Kami berhajat untuk berehat sahaja di hotel sebab dah letih main laut dari pagi tadi. Namun bila terfikir esok dah nak balik kami gagahkan jugak untuk menyertai trip ke-3.

Menaiki bot sambil menikmati pemandangan pulau Redang yang indah. .

Inilah kawasan snorkeling yang terakhir. Terumbu karang di sini amatlah cantik..
Cantik tak?.. coral ni namanya christmas tree..

Gambar di dalam air tersebut diambil oleh life guard yang menjadi underwater photographer sebagai side income. Diorang amat berpengalaman membantu kami membuat pose istimewa di dalam air..Hihii..  Setiap gambar harganya RM6 sekeping.. (mahal giles!..) Bukan hard copy tapi softcopy saja tau. Nasib baik gambar cantik...

Hari ke-3 kami hanya bersantai2 di tepi pantai menghabiskan waktu yang tinggal sedikit. Kami menyaksikan pemandangan waktu pagi yang indah, melihat matahari naik dari tepi laut.

14 Oktober 2012- hari ini hari ulangtahun ke-5 perkahwinan kami.
Semoga berkekalan hingga ke syurga. Amin

Pemandangan di waktu pagi yang indah..

Kolam mandi yang luas terbentang..

Pemandangan dari tepi gua yang sangat mengasyikkan..

Feri akan berlepas jam 10.30 pagi. Jadi pukul 9.30pagi kami dah kena check-out dari hotel. Rasa sayu hendak balik, kalau boleh nak stay lagi 2,3 hari.. hihii..

Time to check-out..

Bye bye Pulau Redang. Insyaallah! kami akan datang lagi..

1 comment:

Mak Wardah said...

Salam kenal. Selamat Ulangtahun Perkahwinan, InsyaAllah kekal sehingga ke syurga...