Tuesday, August 3, 2010

KENANGAN MANIS DI BULAN RAMADHAN

Hmm.. tak lama lagi bulan Ramadhan akan menjelma.. rasa tak sabar menanti kehadiran bulan yang penuh rahmat dan penuh dengan keberkatan ini.Teringat semasa kecil dulu, saya sering menangis nak buka puase sebab tak tahan lapar walaupun masa hanya tinggal 30m lagi sebelum berbuka. Emak dan kakak2 semua tidak layan kerana dia tahu nanti saya akan berhenti menangis dengan sendiri selepas azan bergema.... hhehehehe...

Seingat dulu masa umur masih mentah seawal 9 tahun lagi saya dengan penuh bersemangat pergi ke surau bersama emak dan adik2 menunaikan solat sunat terawih.Seronok sungguh terasa dapat berjumpe dengan jiran2 yang juga teman sepermainan.Walaupun saya tidak pernah solat terawih dengan penuh
(8 rakaat) namun jiwa kecil ini terase dipanggil2 untuk mengerjakan terawih setiap hari..Wahh! sungguh seronok sekali tatkala berjalan kaki menyusuri jalan menuju ke surau bersaksikan langit ramadhan yang penuh dengan keberkatan..

Kini,setelah hampir 16 tahun berlalu sudah lame saya tidak menjejaki ke surau tersebut. Hanya ayah sahaja yang masih setia dan masih gagah mendirikan solat di surau yang penuh dengan kenangan terindah itu. harap masih ada peluang bagi saya mengimarahkannya suatu masa nanti.

Waktu berbuka bersama keluarga adalah saat manis yang tak dapat dilupakan. Kalau dulu saya kurang menghargai saat2 begitu, namun bila masing2 berkeluarga saat seperti itu terasa amat berharga sekali. Kini, mungkin hanya sekali sahaja saya dapat berkumpul beramai2 bersama adik-beradik yang seramai 10 orang itu. Itu pun pada setiap kali Ramadhan hampir melabuhkan tirainya.

Alangkah seronoknya mengunjungi bazaar Ramadhan di bandar Jerteh yang pasti menjanji seribu macam keenakan rase kuih-muih tempatan. Antara yang menjadi kegemaran ialah kuih akok, nekbat, bunga tanjung, air tebu, air tuak, nasi kerabu dan macam2 lagi yang pastinya sungguh sedap dan memenuhi citarasa.

Ramadhan meninggalkan kenangan terindah di dalam hidup kerana itulah satu2 masa dan peluang untuk kita beramal ibadah dengan sepenuh hati, menyesali segala dosa2 semalam, menanam azam dan impian yang baru, mensucikan hati, bulan bersedekah, bulan memohon pertolongan Allah dan yang pastinya segala amalan kita digandakan ganjarannya oleh Allah s.w.t .

Alhamdulillah!!

No comments: