Monday, July 23, 2012

JUADAH BERBUKA

Bulan Ramadhan memang mempunyai kenangan yang manis untuk dikenang di dalam hidup. Di kampung saya di Jerteh, Besut, Terengganu amatlah mewah dengan juadah menu berbuka. Bukan di Jerteh sahaja bahkan sepanjang jalan dari Jerteh ke Kota Bharu pastinya berderet-deret kedai tumbuh bagai cendawan selepas hujan di kala Ramadhan tiba.

Kebanyakkan kuih muih yang dijual adalah bermutu tinggi. Hahaha.. kenapa saya kata bermutu sebab kebanyakkan kuih-muih yang dijual masih panas-panas dan sungguh sedappp... takde tipuu punye. Harganya tak payah tanye rase macam nak borong satu kedai aje kuih-muih yang dijual tu sebab semua murah giler.. Kalau nak bandingkan dengan kuih-muih yang dijual di KL ni ibarat langit dan bumi - tak sedap dan mahal - complete! memang susah saye nak beli. Kalau ader yang sedap pun harga pun sedap jugak nak dibayarnye.. heee...

Saya dengan suami kann sekampung, so setiap kali bulan puase kami memang tak sabar nak balik kampung. Belum pun sampai rumah, kami dah siap membungkus 5,6 jenis kuih yang dibeli di gerai-gerai sepanjang jalan untuk berbuka. Wah!! memang meriah sakan.. tapi perlu lah habiskan semua atau kalau banyak sangat tu bolehlah sedekah kat saudara mara terdekat takut membazir plak kan?.. Jom kita layan kuih yang menjadi faberet kami terutama di bulan posa ni.. heeee...



Tadaa... kuih ini namanya nekbat - my favourite!. kuih ni memang famos amos di pantai timur bila masuk bulan posa..Apalah sedap sangatkan bagi orang luar yang tak biase makan kan?? bagi kami yang dari kecik lagi mengadap menu utama juadah berbuka posa akan berkata "Sangat sedaapppp gilerr!!!"


 Ni plak namanye pulut panggang. dulu masa mok (nenek) masih sihat dia sangatlah pandai buat kuih ni. Pulutnya sangat lembut dan intinya adalah inti ikan... makan yang panas2 tu.. pergh!!! memang nangiss nak tambah lagi... 


Ha.. ni plak puteri mandi.. tak nampak mane puterinya yang kelihatan hanyalah pelampung2 berwarna-warni... hehehe... tp kuih ni sedap cuma maniss la wei!! ni kan kuih kelate..   


Kuih lompat tikam- bahaya makan kuih ni sebab akan menyebabkan si pemakan akan melompat-lompat dan tikam-menikam. Aish! merapu plak haku ni... kuih ni macam biase la kalo tanye ore kelate mesti die kate sedappp mek awe wei!!. Coba hang pi tanye orang Zimbabwe mestilah die kate kuih kat Zimbabwe paling sedapp dalam dunia. tak gittew??



 Kuih tepung boko ubi kayu... warne ijau tu ubi kayu yg disirami oleh santan yg lemak berkrim.. nampak sungguh gebu bukan?... 




Ha.. ini kuih wajib setiap kali kami balik kampung. Bukan Ramadhan jea yang ade tapi dari musim durian hingga musim rambutan memang akan ader... mesti pandai pilih babe! kami suka beli kat Gerai Akok Kg. Danan memang superb die punye taste. lembut, berlemak, gebuu dan itu menyebabkan kami memecut melebihi had laju apabila pergi ke Kota Bharu sebab takut kuih ni habis.... uwaaaaa...



Ni pun sodappp... sume sodapp...  ni namenye Cek Mek ...



 ummph!!.. ni pukat emas... ehh.. ehh! jala emas. senarnye kuih ni kite jarang makan tapi nampak sedapp kan?



ni plakk my favourite - buah tanjung. sebiji tu sekali ngap jea..Rasenye memang manis dan tekstur kuih ni sgt la lembut n gebuu skali..


Hmm sebab tue la org pantai timur ni maniss.. ahaks!! kann semua makanannyer manis.. (masuk bakul tolong ler angkat)..

sekian,selamat berbuka semua!!

2 comments:

Hanis said...

salam.. haha baru je semalam kuih puteri mandi menjengah rumah.. memang semuanya manis..bahaya jika makan selalu..=)

Teratak Fira Trading said...

Rindunya kelantan bila baca entry akak ni... 4 tahun berbuka puasa disana.. mcam2 kueh yang tak pernah jumpa.. cuba n try.. oag perempuan kelantan memang rajin2...

teratakfira@blogspot.com