Saturday, January 28, 2012

Nasihat daripada Jutawan Borong

Ya! saya seorang yang gemar membaca blog, buku, majalah atau apa saja bahan yang berinformasi. Salah satu blog kegemaran saya ialah blog usahawan terkenal iaitu  Shahabudeen Jalil . Beliau merupakan usahawan yang suka berkongsi rahsia bagaimana untuk menjadi orang yang hebat dan berjaya. Di sini ada beberapa tips yang cukup menarik dikirim oleh beliau kepada pembaca blognya. Saya amat teruja untuk berkongsi dengan pembaca kesayangan saya semua :


Hi Fifahnazri,
 
Email hari ini bukan untuk semua.
Malah, saya rasa email ini tidak akan bermanfaat untuk
mereka yang membacanya, jika tiada tindakan atau inisiatif
untuk mula memajukan diri.
 
Ia hanya akan bermanfaat untuk mereka yang serious untuk
membangunkan diri dalam bidang keusahawanan dan keluar
dari zon selesa.
 
Ini 10 Perkara Penting Jika Anda Ingin Berjaya Dalam
Perniagaan. Saya tulis berdasarkan pengalaman saya sendiri
selama hampir 6 tahun melalui kejayaan dan kegagalan dalam
dunia perniagaan.
 
Ikutinya:
 
1) Buang perasaan takut untuk memulakan perniagaan!
 
Ketakutan-dalam-minda-adalah-lebih-besar-daripada-realiti
 
(Ya! saya memang jenis yang penakut dan cepat berputus asa.)

2) Ubah cara pemikiran anda.
 
Mengubah-ekonomi-masyarakat-dengan-kisah-dongeng-rakyat/ 
 
3) Ubah sistem kepercayaan anda.
 
Pengaruh-pemikiran-dalam-perniagaan.
 
4) Mulakan dengan sasaran yang kecil.
 
Kenapa-perlu-mencapai-objektif-yang-kecil.

(Err.. saya asyik berfikir untuk mencapai objektif yang besar terus. )
 
5) Buat sasaran yang realistik, bukan yang 'unrealistic'.
 
Sasar-sasaran-yang-boleh-di-capai.

(Hmm... ape yea?)

6) Jangan banyak memberi alasan untuk tidak bermula.
 
Alasan-untuk-tidak-memulakan-perniagaan.

(Banyak betul halangan yang dijadikan alasan untuk memulakan sesuatu bisnes.)
 
7) Jangan terlalu merancang, lakukan sahaja!
 
Jangan-buang-masa-dengan-terlalu-merancang.

(saya banyak merancang tapi tak buat pun.. hehehe)
 
8) Fokus! 
 
bagaimana-untuk-tidak-hilang-fokus..
 

9) Anda tak perlu belajar dari kegagalan.
 
Bagaimana-untuk-tidak-gagal-dalam-semua-yang-anda-lakukan..

(Ni yang perlu berhati-hati takut gagal.. )


10) Teruskan usaha dan jangan pernah mengalah!
 
Bosan-dengan-perniagaan-sedia-ada.



Harapan (tinggi) saya semoga anda akan maju dalam bidang yang
anda ceburi. Apabila anda berjaya, orang pertama yang gembira
pastilah saya. :)
 
 
Ikhlas,
 
Shahabudeen Jalil



Hmm.. memang hebat tips yang diberikan oleh beliau. Jika anda ingin mengetahui ulasan yang lebih mendalam sila lawati blog beliau sendiri yea. Bye! Bye!

4 comments:

Unknown said...

assalam.. bestlah tip2 nie.. amat sesuai dengan business saya.. nak minta share dlm blog saya bole ke?? :)

Unknown said...

kalau bole share.. bole tak email approval tu kat saya..hehehe ayujoe12@yahoo.com..

lupa pulak nak tulis kat atas td..

thanks

Cikgu Ma said...

info bagus...ada ahli keluarga berminat nak mulakan bisnes...

salam kenal... =)

fifahnazri said...

Ayu Hasyim : Insyaallah! nanti saye emailkan.
Cikgu Ma : salam kenal kembali. terima kasih.