Sunday, September 30, 2012

FOOD POISONING

Tengahari semalam saya memasak sup ayam, sayur goreng dan ikan jeruk. Lauk yang ala kadar sahaja itu amat memenuhi selera saya. Oleh kerana tiada satu pun yang pedas saya mengambil sambal kicap yang telah lama tersadai di dalam peti ais. 

Tidak ku duga rupa-rupanya sambal kicap itu sudah expired. Rasanya macam okey lagi tapi mungkin masa makan tu perut tengah lapar jadi main telan jea. Selepas asar perut mula memulas dan tekak terasa loya sehingga saya muntah-muntah entah berapa kali. 

Suami tiada di rumah kerana terpaksa over time seharian. Jadi saya mengambil keputusan untuk menahan jea sakit perut yang semakin menjadi-jadi. Saya menyapu minyak panas, minum air sebanyak mungkin dan minum air limau nipis agar badan saya tidak dehidrate. 

Alhamdulillah! pada sebelah malam sakit perut  sudah berkurangan setelah saya menelan pil chi teck aun. Saya juga dapat tidur dengan baik walaupun kaki dan tangan mula terasa sejuk. Hari ini sakit perut masih terasa lagi namun ia makin berkurangan. Alhamdulillah!

Selepas ini saya akan lebih berhati-hati lagi setelah kali ke-3 terkena food poisoning. Serik dah!!.. uhuhuh!

No comments: