Tuesday, January 5, 2010

MUTIARA HIKMAH

Janganlah kamu menjadikan cintamu sebagai beban, bencimu berlebihan, hidupmu sebagai kemewahan. Janganlah selalu mengingat kejadian masa lalu dan janganlah engkau jadikan tujuan kamu sebagai kemuliaan. Fikirkanlah setiap langkah yang kamu jalani. Apabila orang tidak berfikir di tempat manakah kakinya berpijak, maka dia akan tergelincir dan terjatuh, kakinya akan terluka dan lehernya patah. Fikirkanlah setiap kata yang kamu ucapkan. Dahulukan perbuatan daripada ucapan. Barang siapa yang berbuat salah dia akan tercela. berhati-hatilah.


Kamu tidak akan mendapat kebahagiaan kecuali dengan kesusahan. Kamu tidak akan menemukan kejayaan kecuali dengan kerja berat dan cinta tidak akan didapati kecuali dengan adab.


Anak-anak lebih penting daripada kekayaan, akhlak lebih mulia daripada pangkat, cita-cita lebih luhur daripada keperluan dan takwa lebih mulia daripada kedudukan.


Orang yang bahagia adalah orang yang melupakan perkara yang tidak membawa kebaikan baginya, orang yang mengingati kebaikan manusia dan melupakan keburukan mereka.

Petikan daripada mutiara hikmah oleh Dr Aidh Abdullah Al-Qarni

No comments: