Monday, January 11, 2010

SEBENING WAJAHMU

Bila direnung wajah si tua, hati berdetik beginikah diriku 40 tahun akan datang?.. atau mungkin aku tiada lagi di bumi ini.. (oh!! bagaimana nasibku bila disana?..)
apa lagi cabaran dann kegetiran yang harus aku tempuhi?.. apa lagi kesakitan yang perlu aku alami?.. atau apa lagi cabaran dan musibah yang harus dihadapi?..(mungkin semalam hanyalah secubit kesakitan)..

Bila ditatap wajah si tua, terlihat seraut ketenangan.. Ingin sahaja ku bertanyakan begitu pedihkah perjalanan hidup ini?.. begitu utuhkah semangatmu menghadapi semua dugaan hidup?.. begitu kuatkah semangatmu mengharungi semua kesakitan semalam?.. Jawablah!.

Bila melihat si tua melontarkan pandangan, ingin sahaja aku selami perasaanmu, mengorek rahsia kekuatan jiwamu, ketabahan hatimu, kejerihanmu membesarkan anak sebagai pewarismu dalam mengharungi hidup yang penuh ranjau ini.. Oh!kagumnya aku... Adakah aku mampu mewarisi kecekalanmu?...

Bila kudengar bait-bait ayat yang keluar dari bibirmu, jiwaku semakin insaf mengenangkan betapa peritnya perjalanan hidup yang telah kau hadapi dalam mencari sesuap nasi. Katamu anak sekarang beruntung tidak susah seperti mereka generasi terdahulu... (Itu hanya pandanganmu.. sedangkan hidup ini tidak terlepas dari segala ujian..)

Wajah si tua itu terus kurenung... terasa kedamaian menerpa dalam jiwaku, keakraban semakin bertaut, kasih-sayang semakin berbunga... Dikau amat memahami jiwaku, kerendahan hatimu mengagumkan aku, kata-katamu penuh nasihat, ayat-ayatmu penuh bererti. Dikau memberi aku kekuatan seperti sinar pagi yang menerangi hariku.. terima kasih... hanya itu mampu dihulurkan dariku seorang cucu yang baru mula belajar mengenal erti hidup....

No comments: